Siirry pääsisältöön

Suositeltua

4 x Netflix -suosikit tällä hetkellä

Viimeisimmästä Netflix -suosikkipostauksesta onkin jo vierähtänyt tovi, joten nyt jos koskaan on erinomainen aika hieman päivitellä sitä listaa. Tässä postauksessa vinkkaankin neljä Netflix -sarjaa, jotka olen katsonut viimeisen parin kuukauden aikana, ja joista olen erityisesti nauttinut. Nappaa siis popparit kainaloon, ja heittäydy näiden sarjojen pariin palautumaan maanantaimorkkiksesta! 1. CHAMPIONS Hauska ja ajankohtainen "roskakomedia" on joukoin yksinkertaisin ja ärsyttävin sarja, joka samalla kuitenkin koukuttaa katsomaan seuraavan jakson, ja vielä seuraavan jakson. Viittaukset populaarikulttuuriin, julkisuuden henkilöihin ja tapahtumiin yhdistyvät nokkelasti tavallisen arjen ongelmiin, kuten murrosikään, rahavaikeuksiin ja ihmissuhteisiin. Tässä sarjassa ei joudu turhia odottelemaan, sillä juonenkäänteet ovat todella nopeita, joten sarjaa on helppo seurata myös esimerkiksi kotitöitä tehdessä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Champions kertoo New Yorkilaisesta k

Mitä minulle kuuluu?

Koska bloggailussa oli tuossa tosiaan jo pidempi tauko, ja sitäkin ennen TODELLA kuiva kausi, niin lupailin kirjoitella tänne vähän kuulumispostausta viimeaikaisista tapahtumista. Vuosi 2019 on nimittäin lähtenyt käyntiin aikamoisella töhinällä, eikä loppua ole näillä näkymin tiedossa vielä hetkeen. Mikä on ainakin omasta mielestäni supermukava asia, sillä tykkään tehdä ja mennä uusien ja vanhojen asioiden parissa, etenkin silloin kun ne eivät ole rutiininomaisia.

1. KOULUTUSMATKA ITALIAAN REILAAMALLA

Hieman ennen tammikuun puolta väliä lähdin parin ystäväni kanssa kansainväliseen pajaohjaajakoulutukseen samaisen järjestön kautta, jossa joka kesä olen ohjailemassa leirejä, ja jonka kautta olen ennenkin ollut reissussa. Koulutus järjestettiin Italiassa, Cinisello Balsamossa, joka sijaitsee aivan Milanon liepeillä. Olin käynyt Italiassa jo pariin otteeseen ennenkin, mutten koskaan viettänyt Milanossa aikaa muuten kuin lentokentällä.

Mielenkiintoisen tästä reissusta teki se, että me päätimme matkustaa Italiaan ja sieltä takaisin reilaamalla. Syynä meillä oli sekä ympäristö että matkan tuomat uudet kokemukset. Reilireittimme kulki ensin kimppakyydillä Turkuun, josta hyppäsimme Tukholmaan menevään laivaan kyytiin. Seuraavana aamuna matka jatkui kohti Kööpenhaminaa, josta juna taas kuljetti Hampuriin. Hampurista matkustimme yön yli Zürichiin, ja sieltä vielä muutaman tunnin Milanoon. Kokonaisuudessaan menomatkaan kului siis vajaat kolmisen päivää, ja kokemus oli aika intensiivinen.

Koulutus kesti viikon, jonka jälkeen jäimme vielä ystäväni Petran kanssa Milanoon pariksi yöksi. Ensimmäinen päivä meni koulutusviikosta palautuessa ja rentoutuessa, ja toisena päivänä kävimme shoppailemassa, museossa ja syömässä, maisemien katselun lisäksi, tietenkin. Milano on kyllä todella kiva ja monipuolinen kaupunki, jossa pärjää edullisesti oikeastaan kaiken suhteen. Julkinen liikenne tosin vaati hieman opiskelua, mutta kun sen on kerran opetellut, niin toiste ei tarvitse!

Milanosta nappasimme junan Zürichiin, sillä sieltä ei saa varattua juniin paikkoja muuten kuin paikan päältä. Itselläni kävi sellainen källi, että olin vahingossa varannut paikkamme junasta SEURAAVALLE päivälle, eikä kumpikaan meistä ollut tajunnut sitä ennenkuin lippuja tarkistettiin. Onneksi henkilökunta oli ymmärtäväistä, ja saimme silti jatkaa matkaamme kyseisessä junassa. Tavoitteemme oli päästä sen päivän aikana Hampuriin, sillä reilipassin matkustuspäiviä oli vain viisi, mutta sopivia junia ei Zürichistä enää mennyt, joten matkasimme Baselin kautta Frankfurtiin, josta varasimme hotellihuoneen yhdeksi yöksi. Hotelli oli viihtyisä ja kohtuullisen edullinen, sillä hinta sisälsi myös aamupalan kahdelle. Hotellin ympäristö sen sijaan ei ollut paras mahdollinen, sillä yhdentoista aikaan illalla ei mistään muualta kuin marketista saanut enää ruokaa. Onneksi aamupala hotellilla oli erinomainen ja täyttävä, ja sillä jaksoi taas jatkaa matkaa eteenpäin kohti Hampuria.

Hampurissa meillä oli tällä kertaa vain nopea junan vaihto, ja sitten olikin suuntana taas Kööpenhamina. Matkustaminen Frankfurtista Kööpenhaminaan vei käytännössä koko päivän, joten Köpiksestä otimme taas hotellin yhdeksi yöksi. Itse olin niin poikki reissaamisen jäljiltä, että menin nukkumaan lähes samantien, kun Petra taas päätti vielä käydä tutkimassa paikallista yöelämää. Toisin kuin olimme suunnitelleet, emme saaneetkaan seuraavalle päivälle enää junalippuja Tukholmaan, joten otimme uuden huoneen toisesta hotellista. Tästä kyseisetä hotellista tuli ehdoton suosikkini reissun aikana, sillä se sijaitsi niin lähellä juna-asemaa, ja talo tarjosi vieraille viiniä joka päivä tunnin ajan. Tällä kertaa kävimme syömässä pitkän kaavan mukaan, ja olin todella yllättynyt siitä, miten edullista Köpiksen ravintoloissa oli.

Aamulla matka jatkui taas, kohteena Tukholma. Perillä ehdimme nopeasti vetämään hieman evästä, ja sitten pitikin taas kulkeutu oikeaan laivaan, joka kuljetti meidät takaisin kotiin. Päätimme tällä kertaa ottaa laivan suoraan Helsinkiin, sillä Suomen sisäiset junat olisivat maksaneet enemmän kuin halvin mahdollinen hytti Helsinkiin. Autokannen alla oleskelu tosin ei ollut mitään herkkua, siellä kun ei toiminut netti tai kenttä ylipäätänsä, ja hurinaa ja kolahduksia kuului aina milloin mistäkin. Iltapäivä ja yö menikin suurilta osin pelaillessa outoja kännykkäpelejä, kirjoitellessa biisejä, ja jutellessa kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Kotiin selvittiin kuitenkin lähes ehjinä ja täysin onnellisina, ja täynnä uusia kokemuksia ja intoa. Seuraavasta reilireissustakin on jo keskusteltu, sillä esimerkiksi Alankomaat ja Belgia olisi kiva käydä läpi, mutta ne vaatisivat mahdollisesti useamman kuin viisi matkustuspäivää reilipassiin. Ihan näillä näppäimillä reissu ei varmasti toteudu, mutta ehkä tässä olisi hyvä lahjatoive synttäreitä ja/tai joulua ajatellen?

2. AVOMIEHEN LÄHTO ARMEIJAAN... JA KOTIINPALUU

Tammikuun alussa avokkini lähti tosiaankin suorittamaan varusmiespalvelusta, jota oli jo jonkin verran lykätty. Siihen valmistauduttiin tietenkin monella tavalla, mutta erityisesti pätkäisemällä hänen pitkät hiuksensa, joka oli valehtelematta ihan valtava järkytys itselleni. Avokilla on nimittäin ollut lyhyet hiukset viimeksi silloin, kun me emme ole edes olleet kunnolla ystäviä, seurustelemisesta nyt puhumattakaan. En ole ihan satavarma, olenko vieläkään täysin tottunut lyhyisiin hiuksiin, mutta onneksi häntä on siunattu myös hiusten nopealla kasvulla, joten ikuisesti eivät hiukset niin lyhyinä pysy.

Hiukset ovat siis päässeet jo jonkin verran kasvamaan, sillä avokin armeija-aika ei kestänyt kuin viikon. Intti ei kuulemma ollut lainkaan hänen juttunsa, joten oman mielenterveyden nimissä leikki jätettiin kesken. Sen tilalle tuli pari vuotta lykkäystä lisää, jonka jälkeen voi sitten uudelleenharkita tilannetta, tai lähteä vaikka sivariin. Joka tapauksessa nopea armeijasta paluu pisti hieman suunnitelmia uusiksi kevään osalta, mutta ei kuitenkaan mitenkään liian merkittävästi. Ja onhan se nyt itsellekin mieluisampaa, kun on oma rakas läsnä arjessa, eikä metsässä heilumassa kenttäpullon kanssa.

3. KEVÄÄN JA KESÄN LEIRI- JA VAPAAEHTOISTOIMINTA

Vaikka vuoden alku ja kevät ei sään puolesta todellakaan ole suosikkiaikaani, niin järjestötoimintaa ajatellen se on. Leirin järjestely ja suunnitteleminen alkaa, ensimmäiset leirit pidetään, kokouksia, koulutuksia, palavereita ja muuta toimintaa. Kevät on aina pullollaan mahdollisuuksia meidän järjestössämme, sillä koko vuoden toiminta rakennetaan paljolti kevään aikana. Nytkin ensimmäiset kokoukset ja koulutukset ovat jo takana, ja ensimmäinen leirikin alkaa jo huomenna. Tämä saattaa ehkä tuntua oudolta niille, jotka eivät tämänkaltaisesta toiminnasta syty, mutta me, jotka oikeasti rakastamme tätä työtä, odotamme aina kevättä ja kesää todella innolla!

4. OMA NUORISOVAIHTO

Me olemme viime syksystä asti Petran kanssa suunnitelleet omaa nuorisovaihtoprojektia, jonka teemana olisi mielenterveyden edistäminen, mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy, elämänlaadun parantaminen ja henkinen hyvinvointi. Jonkun aikaa tuntui hieman siltä, ettei juttui oikein edennyt mihinkään, mutta nyt olemme saaneet taas hieman uutta tuulta siipien alle, ja uskallan taas toivoa, että proggiksesta voisi oikeasti tulla jotain. Tulen varmasti tulevaisuudessa kertomaan projektista hieman lisää, kunhan aika vain on oikea!

Tässä siis mennään tällä hetkellä! Tietenkin mukana on myös paljon kaikkea muuta, mutta nämä neljä asiaa ovat olleet olennaisimpia tässä lähiaikoina. Seassa on ollut myös sisarusten ja ystävien kanssa vietettyä aikaa, sairastelua, treffejä, paljon kosmetiikkaa, kirjoittamista, kulttuuria, hyvää ruokaa, Euroviisu-intoilua, somettamista, pelaamista, viiniä, koulujuttuja, hiusinspiksiä, runoja, poliittisia keskusteluja, stressiä, uusia ihmisiä, verta, hikeä, kyyneliä, ja rakkautta. Ehdottomasti eniten rakkautta, jota olen viime aikoina tuntenut elämää, elämistä, ihmisiä ja ihmisyyttä kohtaan, ja jonka toivon kulkeutuvan matkassani koko tämän vuoden 2019!

Ihanaa alkavaa hiihtolomaa kaikille siitä nauttiville, ja tsemppiä ja hyviä tuulia kaikille, joille arki edelleen painaa päälle!

Kirsikka W.

<a href="https://www.bloglovin.com/blog/19824371/?claim=5xgru2jadwg">Follow my blog with Bloglovin</a>